Множення і ділення раціональних чисел (6 клас)

 Розв’язування вправ з теми: «Множення і ділення раціональних чисел»

Мета: систематизувати й узагальнити знання та вміння учнів виконувати арифметичні дії з раціональними числами, розвивати навички колективної роботи в поєднанні зі самостійною; розвивати міжпредметні зв’язки; формувати вміння об’єктивно оцінювати себе й товариша; викликати інтерес до вивчення математики та творчості Тараса Григоровича Шевченка.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.

Обладнання: інтерактивна дошка, презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель. Дорогі діти! Ось ви кожен день маєте за розкладом 6-7 уроків. Що для вас означає це слово – урок? (Відповіді дітей).

А давайте ми з вами урок розкладемо на літери:

У – успіх

Р – радість

О – обдарованість

К – кмітливість

Вчитель. Пригадаймо, що ми вчили на попередніх уроках. (Відповіді дітей).

Сьогодні ми продовжуємо розв’язувати вправи на всі дії з раціональними числами.

Я сподіваюсь, що сьогодні на уроці вас чекає і успіх і радість. Ви зможете продемонструвати свої знання і вміння.

 

ІІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу. Активізація опорних знань

Завдання 1

***  Доповніть речення так, щоб вони перетворилися на загальновідомі правила

 Сума двох (або більше) від’ємних чисел є _______ числом.

 Щоб додати два числа з різними знаками, потрібно _________ відняти_________ і перед отриманим результатом __________ .

 Добуток від’ємного і додатного чисел є число _________ , його модуль дорівнює _________ модулів цих виразів.

 Добуток двох від’ємних чисел є число _________ .

 Частка двох чисел з різними знаками є число  _________ .

 Частка двох від’ємних чисел є число __________.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель. Потрібно виконати дії усно. Далі розташувати відповіді відповідно до номера завдання, що містяться в таблицях. Якщо відповіді будуть правильними, то у таблиці можна буде прочитати прізвище видатного українського письменника.

Завдання 2 (усна лічба)


1) 23*(-10)=-230 А

2) -25*(-4)=100 Т

3) -8*(-5)=40 С

4) -50*(-20)=1000 Р

5) 0*(-3,17)=0 А

6) -0,5*2=-1 Ш

7) -2,5*4=-10 В

8) -2*(-25)*4=200 Е

9) −95= −45 О

10) −24 (−5) = 120 Ч

11) (−3)2 =9 Н

12) −15 (−5) =75 Е

13) (−4) 3 = −64 К


Сьогодні ми не лише попрацюємо  з раціональними числами, а й дізнаємось про життя і творчість людини з великої букви, яка сказала:

Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

Нехай ці слова будуть епіграфом не лише нашого сьогоднішнього уроку, а й усього нашого життя. Адже людина, навчається все своє життя.

ІV. Розв’язування вправ.

Вчитель. Сьогодні за допомогою математики ми дізнаємось багато цікавого з життя і творчості Т.Г.Шевченка, розв’язуючи різні завдання. Отже, трохи фактів з біографії

Тарас Григорович Шевченко народився 25 лютого (9 березня за новим стилем) 1814 р. у с. Моринцях Звенигородського повіту Київської губернії (нині Звенигородський район Черкаської області) у родині Григорія Івановича Шевченка і Катерини Якимівни Бойко.

Батьки Шевченка були кріпаками магната генерал-лейтенанта Василя Васильовича Енгельгарда. Через рік після народження Тараса родина переїздить із Моринців до Кирилівки

У восьмирічному віці батько віддав Тараса до школи, до кирилівського дячка-вчителя Павла Рубана. 1823 р., коли Тарасу було дев’ять років, померла мати, а 1825 року помирає і сам батько Тараса. Малий Тарас деякий час жив у дядька Павла. Згодом майбутній поет іде школярем-попихачем до кирилівського дяка Петра Богорського, де його життя було постійно напівголодним. він тікає до дяка-маляра, але дяк відмовив йому. Утративши надію стати маляром, Т. Шевченко повертається до Кирилівки й пасе громадську череду.

У 14 років його зробили козачком В.В. Енгельгардта.
Помітивши здібності козачка до малювання, Енгельгардт віддає Тараса вчитися до майстра. У квітні 1837 року Брюллов створює портрет Жуковського, який був розіграний у лотереї за 2500 карбованців. За ці гроші було викуплено Тараса Шевченка з кріпацтва.

Вірші Т. Шевченко почав писати ще кріпаком. 18 квітня 1840 року з’являється перша збірка «Кобзар». У 1859-1860 роках Шевченко багато працює, як художник.  У січні 1860 року під назвою «Кобзар» вийшла збірка, яка складалася з 17 написаних до заслання поезій.
10 березня 1861 року 10 березня 1861 р. о 5 годині 30 хвилин ранку помер Тарас Григорович Шевченко. Над домовиною Шевченка в Академії мистецтв виголошено промови українською, російською та польською мовами.

Сьогодні на уроці ми розв’яжемо завдання, у яких відповіді будуть пов’язані з творчістю Т. Г. Шевченка.

«Помилка»

1.    -2,3*0,2=-0,46

2.    -4,8:(-0,6)=0,8

3.    -7*(-1,2)=8,4

4.    -4,8:0,2=-24

5.    0,5:0,01=5

Вирази 2 і 5,  правильні відповіді 8 і 50. Перше видання «Кобзаря» містило лише 8 поезій, його видано 50 мовами світу.

      “Думи мої …”, “Перебендя”, “Катерина”, “Тополя”, “Думка”, “До Основ’яненка”, “Іван Підкова”, “Тарасова ніч”.

 

«Коментуй»

Метод «прес»

Прокоментувати розв’язування рівнянь:

1.    – 470 : (– х) = 10

х = – 470 : 10

х = 47

2.    – 30 : х = - 3

х = - 30 : (- 3)

х = 10

3.    – 0,2 * х = - 4,8

х = - 4,8 : (- 0,2)

х = 24

4.    х : (- 2) = - 6,5

х = - 6,5 * (- 2)

х = 13

 

Тарас Шевченко прожив 47 років, 24 роки був кріпаком, 10  років був солдатом і лише 13 років був вільною людиною.

 

«Квітка творчості» Т.Г.Шевченка

 Виконати обчислення зручним способом.

1) -25*(18,37*(-4))=1837

2) -0,25*(-18,38*4)=1838

3) -2*(-18,4)*50=1840

4) (18,41*(-5))*(-20)=1841

5) -250*(-18,45*0,4)=1845

6) (-40*(-1,861))*25=1861

Відповідь: 1837; 1838; 1840; 1841; 1845; 1861.

Вчитель. Це роки, коли були написані деякі твори Т.Г.Шевченка.

1837-1838 роки – вірш  "Думка" ("Тече вода в синє море") та поема «катерина»;

1840 р. – перша збірка «Кобзар»;

1841 р. – видання поеми «Гайдамаки»;

1845 р. – поеми «Кавказ», «Єретик», «Великий льох», «Наймичка», «І мертвим і живим...», та всесвітньо відомий «Заповіт»;

1861 рік – найкращий дарунок Т.Г.Шевченка для дітей – “Букварь южнорусский”. Тираж – 10 000 примірників, ціна – 3 копійки, обсяг підручника – 24 сторінки.

«Квітка творчості» Т.Г.Шевченка

Виконати обчислення зручним способом.

1)   - 20 * 0,5 * 8 : (- 1) =

2)   160 : (- 4)2 * 4 =

3)   - 240 : 2 : (- 5) =

4)   100 * (-0,1) * (-2) =

5)   10 * (-3,85) * 10 =

6)   - 6 * 100 * (- 0,01) =

У творах поета згадується понад 80 видів рослин. Найчастіше згадуються верба (40 творів), тополя (24 твори), явір, ясен (20 творів), найбільше калина 385 разів.

6 творів Т. Г. Шевченка є покладеними на музику.

 

Слухаємо твір «Зоре моя вечірняя», який виконується багатьма українськими виконавцями, зокрема і Марією Шпак.

«Планета наша – прекрасний світ, наш рай земний…» писав Т. Г.  Шевченко у поемі «Тризна» . У поезіях «Зацвіла в долині…», «Садок вишневий коло хати», «Тече вода з-під явора» та ін. він розглядає природу у просторі і часі – минулому, сучасному і майбутньому. Крізь рядки ми бачимо його любов до природи, його заклик до її збереження. Він називав рослинність «Зеленою ризою матінки-природи».

Та чому саме тополю, вербу, калину поет згадує найбільше. В той час люди жили в гармонії з природою, вони розуміли її цілющі властивості. Отже, ….

      Тополя чудова постачальниця кисню. Вчені підрахували, що вона виділяє в повітря майже вдвічі більше кисню, ніж дуб, і втричі більше, ніж липа. І це ще не все. Тополя – чудовий фільтр: доросле дерево за літо затримує близько 30 кг пилу й сажі. За 1 годину один квадратний метр листків тополі виробляє майже 3 грами летких речовин. Ці речовини називають фітонцидами, вони вбивають шкідливі для людини мікроорганізми.

Тополя  через 5 - 7 років після висаджування стає дорослим деревом.

Колись тополиним пухом начиняли подушки, але вони служать недовго. Пух – природний антисептик, його використовували замість вати. М'якістю він не поступається популярному синтепону.

      Верба на Україні у пошані здавна. Ще у давніх слов’ян вона вважалась деревом священним, символом безперервності життя. На Україні росте 30 видів верб. Верба є природним фільтром усіляких домішок, що містяться у водах річок та озер, недаремно люди завжди брали воду для пиття під вербою. Верба очищає й повітря — кожне дерево на 10 метрів оточене непомітною аурою, де немає жодної хвороботворної бактерії. Квіти верби дають багато нектару і пилку в той час, коли інші види деревних і трав’янистих порід ще не цвітуть. З 1 га вербняків бджоли збирають до 150 кг меду.

Вербові чагарники гарні огорожі, значно зменшують силу вітру (до 60%).

      Калина Добрий звичай був у нашого народу: побудував хату — посади калину, бо хто не матиме її на своєму подвір’ї, той всохне від байдужості, ніколи не почує пісню солов’я.  В Україні росте всього 8 видів калини, це чагарник висотою до 5 м який застосовується і в побуті, і в медицині. Використовується у парках, для створення окремих груп і живоплотів. Калина ціниться в насадженнях як ґрунтозахисна порода, а також порода, що приваблює корисних птахів.

      Калина є весняним медоносом, бджоли збирають до 30 кг з 1 га. Плоди калини дають червону фарбу, кора — чорно-зелену, придатну для фарбування шерсті. З деревини виготовляють музичні інструменти, наприклад сопілку.

 

 

Конкурс «Задача»

Дано прямокутник, у якому сторони дорівнюють 3 мм і 0,2 мм. Знайти площу цього прямокутника. (0,6 мм2).

 

Конкурс «Виконання тесту»

Учні виконують завдання і правильні відповіді записують у таблицю

завдання

І

ІІ

ІІІ

ІV

відповідь

в

а

г

б

число

7

9

30

5,5

 

1.  обчислити: (-2)2 + 3 =

А) 5;     Б) – 5;    В) 7;    Г) – 7.

2. розв’язати рівняння: - 0,9 : х = - 0,1

А) 9;     Б) – 0,1;    В) - 9;    Г) 0,9.

3. обчислити: 0,2 * (- 15) * (- 10) =

А) 3;     Б) – 0,3;    В) - 3;    Г) 30.

4. розв’язати рівняння: - 10 * х = - 55

А) 0,5;     Б) 5,5;    В) – 5,5;    Г) 550

Число «7» м – найвища бронзова статуя поета зі 198 пам’ятників Шевченка в Україні (в м. Ковель Волинської області).

Число «9» мм – розмір тернової кісточки на яку майстер мікромініатюр Микола Сядристий помістив портрет поета.

Число «30» т – це найважчий монумент поета в м. Харків. Його маса 30 т, а висота самої статуї, виготовленої з магматичної породи лабрадориту – 5,5 м.

 

«Спростити вирази»

Запитання до класу: «У математиці є багато знаків для записів, це цифри, знак =, знак %, а ще є знаки       + та - . Тому перевіримо, які знаки загублені

1.    21х …21х + 2 = 2

2.    145 – 4рх …4рх – 30 = 115

3.    113 * (10 … 9) = 113

Відповідь: -, +, -

Як пов’язані числа 2, 115, 10 з Т. Г. Шевченком.

До нас дійшло 2 драматургічних твори; 115 сторінок мала перша книга «Кобзар» (1840 р); звертання «Боже» у творах згадується 113 разів.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання: Повторити § 28, 29,  розв’язати № 1352 (1, 2)

Посилання на презентацію

 https://docs.google.com/presentation/d/1rAuRyC5llMDWFUqsycaSezYHHlch1iD7_mTqSGUqQwA/edit?usp=sharing

Немає коментарів:

Дописати коментар